دانش آموزان بدانند: همه سوالات شیمی کنکور جواب ندارند!

چند سالی است که سوالات شیمی کنکور سراسری دارای اشکالات متعددی می‌باشد و هر سال نیز اعتراضات زیادی در این زمینه صورت گرفته است. اما متأسفانه سال به سال دریغ از پارسال! و به جای این که وضعیت سوالات بهبود یابد، هر سال بدتر از سال گذشته شده است به خصوص سوالات شیمی کنکور سراسری تیرماه 87 که مملو از سوالاتی است که دارای اشتباهات علمی، اشتباهات تایپی و چاپی و مطالب حفظی و بی‌ربط به کتاب‌های درسی می‌باشد.

می‌دانید که نظام آموزشی ما به گونه‌ای طراحی شده است که کل زحمات 12 ساله یک دانش آموز در 5 ساعت حضور او در سر جلسه کنکور خلاصه می‌شود و آینده زندگی او نیز دقیقا به همین 5 ساعت وابسته است. پس باید شرایطی را فراهم کرد که حداقل در این 5 ساعت سنجش صحیحی از دانسته‌های دانش آموزان صورت گیرد و دانش آموز در سر جلسه احساس آرامش خاطر داشته باشد.

تصور کنید که یک مسأله مشکل در قالب یک سؤال برای دانش آموز طرح شده است، اما در پاسخ‌های سوال گزینه صحیح وجود ندارد! این مورد در چند سوال از سوالات شیمی کنکور 87 وجود داشته است (مانند سوال 250 رشته تجربی). دانش آموز کلی زمان تلف می‌کند تا سوال را حل کند، اما جوابی که به دست آورده در گزینه‌های پاسخ وجود ندارد. دوباره سوال را حل می‌کند اما به جواب نمی‌رسد، مجدداً بررسی می‌کند و محاسبات را می‌دهد، اما در نهایت به جواب نمی‌رسد و با اعصابی خرد به سراغ سوال بعد می‌رود. این مشکل برای دانش آموزی که خود را به طور کامل برای کنکور آماده کرده و حتی حاضر نیست از یک سوال نیز بگذرد حادتر است و نتیجه‌ای جز تضعیف روحیه او ندارد. و این ظلم به دانش آموز است و طراح سوال باید در مقابل این ظلم خود پاسخگو باشد.

دبیری که برای یک کلاس 20 نفره سوال طراحی می‌کند چند بار سوال را می‌خواند و کنترل می‌کند که مبادا اشتباهی در سوالات وجود داشته باشد. اما ظاهرا طراحان سوالات شیمی کنکور حتی این اجازه را به خود نمی‌دهند که در طراحی سوالی که قرار است چندصد هزار نفر را سنجش کند، دقت بیشتری کنند و آن‌ها را قبل از برگزاری کنکور بازبینی کنند و اشکالات آن را برطرف نمایند.

اما پیشنهادی که ما داریم این است که یا سوالات کنکور به صورت گروهی و با همفکری چند نفر طراحی شود و در نهایت سوالات مورد أیید همه اعضای گروه قرار گیرد. و یا پیشنهاد بهتر این که برای سوالات بازبین قرار داده شود. یعنی سوالات کنکور بعد از تایپ شدن و قبل از تکثیر و برگزاری آزمون توسط یک یا دو نفر (غیر از طراحان سوال) بازبینی شوند تا اشکالات علمی و تایپی سوالات مشخص شود. و ترجیحا بازبین‌ها دبیران آموزش و پرورش باشند که به مطالب کتاب آشنایی کامل دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد