زیست شناسی

1)موضوع:وضعیت لوله ی تنفسی در افراد سیگاری

در کتاب درسی سال دوم تجربی آموختید که لوله های تنفسی بافت پوششی مزک دار دارند این بافت پوششی سنگ فرشی تک لایه ای می باشد.سطح بعضی از سلول های پوششی موادی چسبنده ولزج ترشح می کنند.این ماده ی لزج موکوز نام دارد .

حرکت موژه ها موکوزراهمراه با موادی که به آن چسبیده اند به سوی گلو می راند.

در افراد سیگاری موژه ها در اثر نیکوتین فلج و توانایی حرکت را از دست می دهند

وموکوز تجمع یافته ومسیر حرکت هوا را تنگ می کند.در نتیجه افراد سیگاری سرفه های زیادی می نمایند.


2)موضوع:میکانیزم ایجاد تب

یکی از ساز گاری های جانوران خون گرم افزایش دمای بدن در هنگام ورود عوامل بیماری زا می باشد.{این افزایش دما را تب می نمایند}هدف از تب نامناسب کردن دمای بدن برای رشد وفعالیت میکروب ها می باشد.دقت نمایید که تب بالا برساختمان وعمل آنزیم های بدن تاثیر میگذارد.

مکانیزم عمل تب به صورت زیر میباشد:

ابتدا ماکروفاژها باکتری ها رامی بلعند(فاگوسنیوز).از تجزیه ی باکتری ها مواد سمی که توکسین نام دارند ایجاد میشود .ماکروفاژها درپاسخ به این مواد ترکیبات تب را ایجاد می کنند .مواد تب زا از ماکروفاژ های بافتی وارد خون می شوند وبه هیپوتالاموس انتقال میابند.

مواد تب زا مرکز دما در هیپوتالاموس را تحریک میکند که نتیجه ی ان ایجاد تب میشود.

 

بررسی کتاب درسی زمین شناسی سال سوم متوسطه:

در چاپ جدید کتاب زمین شناسی سوم متوسطه در مبحث سختی کانی ها به اشتباه درجه ی سختی کانی ها وارد شده است وعدد ها وارونه نشان داده شده است .یعنی کانی کوارتز که درجه ی سختی 4 نشان داده شده است دارای سختی 7 می باشد .همچنین موادی چون شیشه تیغه ی چاقو و............نسبت به هم وارونه وارد شده است.




همایون شمس دبیرزیست